ALGEMENE VOORWAARDEN

– HENVO BV –

BTW-tarief

Bij gebrek aan schriftelijke betwisting binnen een termijn van één maand vanaf de ontvangst van de factuur, wordt de klant geacht te erkennen dat

(1) de werken worden verricht aan een woning waarvan de eerste ingebruikneming heeft plaatsgevonden in een kalenderjaar dat ten minste tien jaar

voorafgaat aan de datum van de eerste factuur met betrekking tot die werken, (2) de woning, na uitvoering van die werken, uitsluitend of hoofdzakelijk

als privéwoning wordt gebruikt en (3) de werken worden verstrekt en gefactureerd aan een eindverbruiker. Wanneer minstens één van die

voorwaarden niet is voldaan, zal het normale btw-tarief van 21% van toepassing zijn en is de afnemer ten aanzien van die voorwaarden aansprakelijk

voor de betaling van de verschuldigde belasting, interesten en geldboeten.Verlegging van heffing. Bij gebrek aan schriftelijke betwisting binnen een

termijn van één maand na de ontvangst van de factuur, wordt de afnemer geacht te erkennen dat hij een belastingplichtige is gehouden tot de

indiening van periodieke aangiften. Als die voorwaarde niet vervuld is, is de afnemer ten aanzien van die voorwaarde aansprakelijk voor de betaling

van de verschuldigde belasting, interesten en geldboeten.

Artikel 1 Algemeen

1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elke overeenkomst van Henvo BV, met maatschappelijke zetel te 3700 Tongeren-Borgloon,

Prinsenweg 9 bus 2 en met ondernemingsnummer 0663.583.235 (hierna “Henvo”) met iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die goederen

aankoopt dan wel diensten bestelt bij Henvo (hierna, de “klant”), tenzij de klant kan aantonen dat hij geen kennis kon hebben van deze algemene

voorwaarden. Voor zover een of meerdere van onze algemene voorwaarden niet van toepassing zouden zijn door eventuele tegenstrijdigheden

met andere algemene voorwaarden, dan kunnen wij niet gebonden zijn door enige overeenkomst. De toepassing van huidige algemene

voorwaarden is een essentiële voorwaarde voor de totstandkoming van de overeenkomst voor de verkoper-leverancier.

1.2 Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden geheel of gedeeltelijk nietig is of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen van

deze algemene voorwaarden onverminderd van kracht.

1.3 De verkoper houdt zich het recht voor haar algemene voorwaarden op ieder moment aan te passen of te wijzigen. Die voorwaarden zullen

slechts van toepassing zijn indien de koper ervan effectief kennis heeft genomen, hiermee uitdrukkelijk instemt dan wel vooraleer hij met de

koper een nieuwe contract heeft ondertekend.

Artikel 2 Offerte en prijzen

2.1 De goederen zoals aangeboden in de offerte zijn beschikbaar zolang de voorraad strekt aan de voorwaarden die gelden op het ogenblik van de

offerte. Offertes blijven, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, één maand geldig na ontvangst door de klant.

schriftelijk overeengekomen kan laattijdige levering geen reden zijn tot ontbinding van de overeenkomst of tot weigering van ontvangst van de

levering of de bestelling, maar wel tot schadevergoeding, doch slechts op voorwaarde dat de klant Henvo in gebreke stelde wegens laattijdige

levering. De klant dient de effectieve schade te bewijzen.

Ingeval Henvo op verzoek van de klant of volgens de normale gebruiken meerwerken dient uit te voeren, zal dat gebeuren in regie aan de op

dat ogenblik geldende tarieven. Meerwerken wordt aangerekend op basis van gewerkte uren en gebruikte materialen. Door de klant gevraagde

wijzigingen tijdens de montage- of plaatsingswerkzaamheden buiten de verantwoordelijk van Henvo alsook omslachtige en/of bijkomende

plaatsingen worden in ieder geval beschouwd als meerwerk en zullen aangerekend worden aan het geldende uurtarief.

2.2 De offerte bevat een volledige omschrijving van de aangeboden goederen en diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede

beoordeling van de offerte door de klant mogelijk te maken.

2.3 De prijzen die worden vermeld zijn inclusief BTW en andere heffingen. Wanneer na de totstandkoming van de overeenkomst heffingen zouden

worden ingevoerd, vallen deze heffingen eveneens ten laste van de klant, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld. Henvo behoudt zich het recht

voor om de prijs te verbeteren ingeval van een materiële fout. De klant heeft de mogelijkheid om, binnen 5 dagen na deze rechtzetting, af te zien

van de overeenkomst.

2.4 In geval van gewijzigde omstandigheden kan de verkoper-leverancier vragen om de overeenkomst of bestelling te heronderhandelen gedurende

een maximale termijn van 14 kalenderdagen indien i) de gewijzigde omstandigheden de uitvoering van het contract buitensporig bezwaren, in

die zin dat normale uitvoering ervan redelijkerwijze niet meer kan worden geëist, ii) de verandering onvoorzienbaar was bij contractsluiting, iii)

de verandering ontoerekenbaar is aan de schuldenaar, iv) de schuldenaar het risico niet voor haar rekening heeft genomen en v) de wet deze

mogelijkheid niet uitsluit. Onder gewijzigde omstandigheden wordt onder andere verstaan: een wijziging van de wetgeving of vaststaande

rechtspraak, een stijging van de grondstofprijzen van meer dan 10%, een stijging van de loonkosten, een verhoging van de overheidsheffingen,

…. Gedurende de heronderhandelingsperiode zullen de verbintenissen van ieder van de partijen opgeschort zijn.”

2.5 Indien de leveringsplaats en/of plaatsingsomstandigheden met betrekking tot de levering van de goederen of het leveren van de dienstenwijzigen

op verzoek van de klant, of indien de klant hiertoe onjuiste of onvolledige informatie heeft bezorgd, is Henvo gerechtigd om kosten en

meerwerken die voortvloeien uit dergelijke wijziging of onjuiste informatie aan te rekenen aan de klant, die dit aanvaardt.

2.6 In geval van overmacht is elke partij gerechtigd haar verplichtingen op te schorten gedurende de duur van de overmachtssituatie. Indien de

overmacht blijvend is, kunnen beide partijen de overeenkomst zonder schadevergoeding beëindigen. Dit ontslaat geen van de partijen van

betalingsverplichtingen voor reeds geleverde prestaties.

Artikel 3 Levering

3.1 De klant is verplicht om de door Henvo BV geleverde goederen op het afgesproken tijdstip in ontvangst te nemen en daarvoor de nodige ruimte

te voorzien, zodat de goederen kunnen worden geleverd en in voorkomend geplaatst. Henvo behoudt zich het recht voor om gedeeltelijke

leveringen en plaatsingen te doen, die eventueel gedeeltelijke verkopen uitmaken. De gedeeltelijke levering kan in geen geval de weigering tot

betaling van de geleverde goederen rechtvaardigen.

3.2 De klant is op eigen kosten verantwoordelijk voor de volgende zaken: (a) de voor de opzet van het werk benodigde gegevens en goedkeuringen

(zoals vergunningen, ontheffingen en beschikkingen enz.), (b) Een droge en propere ondergrond, (c) Vrije toegang tot alle onderdelen van het

gebouw; (d) Ter beschikkingstelling van licht, elektriciteit en water; (e) voldoende gelegenheid voor aanvoer, opslag en/of afvoer van bouwstoffen,

materialen en werktuigen in de onmiddellijke nabijheid van waar door de opdrachtnemer wordt gewerkt/ De afstand tussen de bouwwerk en de

losplaats bedraagt hierbij maximum 15 meter; (f) De steigerbouw voor werkzaamheden van 3 meter of hoger, (h) Een goede bereikbaarheid van

het terrein en/of de ruimte waar het werk moet worden uitgevoerd met inbegrip van voldoende parkeerruimte.

Indien zou blijken dat de hoger vermelde zaken niet of onvoldoende ter beschikking zijn, behoudt Henvo zich het recht voor haar eigen

verbintenissen op te schorten of te annuleren, in welk geval de reeds gemaakte kosten met inbegrip van verplaatsingskosten aan de klant zullen

worden aangerekend.

3.3 De in de prijsofferte vermelde leveringstermijnen of uitvoeringstermijnen kunnen gewijzigd worden, mits schriftelijke toestemming van de koper.

Behoudens schriftelijk overeengekomen kan laattijdige levering geen reden zijn tot ontbinding van de overeenkomst of tot weigering van

ontvangst van de levering of de bestelling, maar wel tot schadevergoeding op voorwaarde dat de klant Henvo in gebreke stelde wegens laattijdige

levering. De klant dient de effectieve schade te bewijzen.

Artikel 4 Protesten

4.1 De klant is gehouden de geleverde goederen op het moment van (af)levering te (doen) controleren op juistheid. Daarbij behoort klant te

controleren of kwaliteit en kwantiteit van de geleverde goederen overeenstemmen met hetgeen is overeengekomen, althans voldoet aan de

eisen die daaraan in het normale (handels-) verkeer gelden.4.2 Eventuele zichtbare gebreken of tekorten dienen op straffe van verval binnen drie werkdagen na levering schriftelijk – per aangetekend schrijven

– aan Henvo te worden gemeld. Voor de klant-consument geldt een maximale termijn van 2 maanden vanaf de levering. Na deze termijn worden

de geleverde goederen conform geacht te zijn.

4.3 Niet zichtbare gebreken in de zin van artikel 1641 en volgende van het Burgerlijk Wetboek dienen binnen 7 kalenderdagen na het ontdekken (of

nadat het gebrek behoorde te zijn ontdekt) te worden gemeld per aangetekend schrijven met vermelding van de reden en maximaal binnen 6

maanden na de levering. Na het verstrijken van deze termijnen is Henvo geen vrijwaring voor verborgen gebreken in de goederen meer

verschuldigd. Het is aan de klant om de gebrekkigheid van de door Henvo geleverde goederen te bewijzen.

Voor de klant-consument geldt een garantietermijn van 2 jaar vanaf de levering voor verborgen gebreken in de zin van artikel 1649bis en

volgende van het Burgerlijk Wetboek op voorwaarde dat het verborgen gebrek gemeld wordt aan Henvo binnen de twee maanden na ontdekking

ervan. De garantie geldt niet indien de geleverde goederen aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of anderszins onzorgvuldig worden

behandeld of in strijd zijn met de aanwijzingen van Henvo en/of op de verpakking dan wel de normale gebruiken behandeld zijn.

4.4 Protest en/of enig conflict, geven partijen nooit het recht om de uitvoering van de andere verplichtingen ten aanzien van elkaar op te schorten,

of om de bestelling te annuleren.

Artikel 5 Betaling

5.1 Alle betalingen dienen te gebeuren via overschrijving op de bankrekening van Henvo, zoals aangegeven in de factuur en /of de overeenkomst.

Tenzij anders overeengekomen in de overeenkomst, geldt de volgende betalingstermijn:

o 30% van het totale factuurbedrag voor aanvang van de werken

o 30% bij vordering van de werken

o 30% bij verdere vordering van de werken

o 10% na volledige afwerking van de werken

5.2 Betalingen dienen uiterlijk te gebeuren binnen de termijn zoals aangegeven in de factuur.

Bij gebrek aan tijdige betaling van de factuur, zal door Henvo een eerste kosteloze herinnering aan de klant-consument worden verstuurd. Als

de betaling niet plaatsvindt binnen 14 kalenderdagen vanaf ofwel de 3de werkdag na het verzenden van voormelde eerste kosteloze herinnering,

ofwel de kalenderdag volgende op de datum van de herinnering verzonden via elektronische weg, worden de onbetaalde bedragen verhoogd

met:

een verwijlsinterest tegen de in de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties

bepaalde interestvoet, berekend naar rato van het aantal dagen betalingsachterstand vanaf de kalenderdag die volgt op de datum van

verzending van voormelde kosteloze herinnering aan de klant-consument;

alsook een forfaitaire vergoeding die gelijk is aan:

o Voor elke schuld tot en met 150 euro: 20 euro;

o Voor elke schuld tussen 150,01 euro en 500 euro: 30 euro vermeerderd met 10 % van het verschuldigde bedrag op de schijf

tussen 150,01 en 500 euro;

o oVoor elke schuld boven 500 euro: 65 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigd bedrag op de schijf boven 500 euro met

een maximum van 2.000 euro; en dit alles onverminderd het recht van onze firma om eventuele gerechtskosten (inclusief de

rechtsplegingsvergoeding) te vorderen indien een gerechtelijke procedure wordt opgestart

Deze interesten en schadevergoeding gelden mutatis mutandis in het voordeel van de consument in relatie tot openstaande bedragen door

Henvo aan de consument verschuldigd.

Bij gebrek aan tijdige betaling van de factuur door een klant-ondernemer, zullen de onbetaalde bedragen van rechtswege en zonder

voorafgaande ingebrekestelling aanleiding geven tot het vervallen van verwijlintresten tegen de in de wet van 2 augustus 2002 betreffende de

bestrijding van de 2 betalingsachterstand bij handelstransacties bepaalde interestvoet, berekend naar rato van het aantal dagen

betalingsachterstand. Bovendien worden de op de vervaldag verschuldigde, maar niet betaalde bedragen van rechtswege en zonder

ingebrekestelling vermeerderd met een forfaitaire vergoeding van 10% van het nog verschuldigde bedrag, met een minimum van 50 euro.

5.3 Laattijdige, onvolledige of niet-betaling van een vervallen factuur, brengt van rechtswege de eisbaarheid mee van de, zelfs niet vervallen,

facturen, die op dat moment reeds werden opgesteld en overgemaakt aan de klant.

5.4 Bij niet of niet-tijdige betaling van een factuur behoudt Henvo zich het recht voor om de uitvoering van alle lopende bestellingen en

werkzaamheden te schorsen en dit zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder recht op schadevergoeding voor de klant.

5.5 Klachten op een door Henvo aan de klant gezonden betalingsverzoek/factuur dienen schriftelijk en onder opgave van redenen aan Henvo te

worden medegedeeld en dienen door Henvo binnen 14 kalenderdagen na de factuurdatum te zijn ontvangen, bij gebreke waarvan de klant

geacht wordt de factuur te hebben goedgekeurd.

Artikel 6 Eigendomsvoorbehoud en risico

6.1 Zolang Henvo enig bedrag van de klant te vorderen heeft, blijven alle geleverde goederen eigendom van de Henvo, zelfs wanneer deze goederen

onroerend zouden zijn geworden. De klant doet uitdrukkelijk afstand van zijn recht op natrekking. Door het plaatsen van een bestelling, verklaart

de klant zich uitdrukkelijk akkoord met het eigendomsvoorbehoud. De Klant draagt een zorgplicht met betrekking tot dit eigendomsvoorbehoud

vallende goederen overeenkomstig de hoogste standaarden en veiligheidsvereisten die gangbaar zijn.

6.2 Zolang dit eigendomsvoorbehoud geldt, is het de klant verboden de geleverde goederen te verkopen, verhuren, ruilen, aan anderen in gebruik

af te staan, in pand te geven of uit de ruimte waarin zij zich bevinden te verwijderen.

6.3 Ten aanzien van de consument gaat het risico van verlies of beschadiging aan de goederen over op de consument zodra hij of een door hem

aangewezen derde partij, die niet de vervoerder is, de goederen fysiek in het bezit heeft gekregen. Indien de levering geschiedt op een andere

wijze dan voorgesteld door Henvo, dan gaat het risico over op de consument bij levering aan de vervoerder.

Artikel 7 Contractuele en buitencontractuele aansprakelijkheid

7.1 De klant bevestigt door het ondertekenen van de bestelbon of door het op een andere wijze afsluiten van een overeenkomst met ons dat hij de

eindafnemer is en er dus geen verdere contractuele keten is. Minstens dient de klant ons hiervan te verwittigen en in zijn contracten met de

hoofdschuldeiser op te nemen dat de hoofdschuldeiser uitdrukkelijk afziet van de toepassing van artikel 6.3 van het Burgerlijk Wetboek, met de

verplichting diezelfde verplichting op te leggen aan elke volgende hoofdschuldeiser in de hogere contractuele keten. De klant zal ons volledig

vrijwaren indien zij dit niet doet en wij op buitencontractuele basis aangesproken zouden worden.

De klant (of enige andere partij in de keten) kan ons enkel op basis van de contractuele aansprakelijkheid aanspreken, met uitdrukkelijke

uitsluiting van elke vordering op basis van de buitencontractuele aansprakelijkheid.

Voor zover de klant schade zou lijden door de niet-correcte uitvoering van de overeenkomst, kan de klant zich in elk geval zich enkel tot de

onderneming richten, en niet tot andere partijen (onder andere bestuursleden en personeel) die de overeenkomst (gedeeltelijk) uitgevoerd

hebben.

Behoudens in geval van opzet, fraude, bedrog of zware fout zijn wij niet verantwoordelijk voor immateriële schade en gevolgschade geleden

door de klant. Daarenboven zal onze verantwoordelijkheid – behalve in geval van opzet, fraude of zware fout – beperkt zijn tot maximaal het

factuurbedrag, waarvan de gebrekkige zaak deel uitmaakt. De aansprakelijkheid is te allen tijde beperkt tot maximaal het bedrag van de door

de verzekeraar van Henvo in het voorkomende geval te verstrekken uitkering.

Deze beperkingen zijn eveneens van toepassing op alle aanspraken uit hoofde van de uitvoering van de opdracht, die gericht zouden worden

tegen alle personen, aandeelhouders, bestuurders en/of zelfstandige medewerkers.”

7.2 Henvo is in geen geval aansprakelijk indien schade wordt veroorzaakt die niet alleen te wijten is aan een gebrek in het product, maar ook door

een fout of nalatigheid van de klant of van een persoon voor wie de klant verantwoordelijk is.7.3 Henvo is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat de Henvo is uitgegaan van door de klant verstrekte onjuiste en/of

onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor de Henvo kenbaar behoorde te zijn.

Artikel 8 – Voortijdige beëindiging en ontbinding

Een beëindiging van de overeenkomst, het weze voor of tijdens de uitvoering van de werken, is slechts mogelijk mits uitdrukkelijk akkoord van beide

partijen. Indien dat akkoord er niet is, zal de partij die het contract opzegt steeds gehouden zijn een forfaitaire schadevergoeding gelijk aan 30% van

de (rest)waarde van de overeenkomst te vergoeden, meer de reeds uitgestane kosten en lasten, de reeds uitgevoerde werken, samen met de reeds

geleverde materialen en benodigdheden. Dit wordt door partijen beschouwd als een correcte vergoeding van de vaste kosten en de winstderving.

In geval van overmacht is elke partij gerechtigd haar verplichtingen op te schorten gedurende de duur van de overmachtssituatie. Indien de overmacht

blijvend is, kunnen beide partijen de overeenkomst zonder schadevergoeding beëindigen. Dit ontslaat geen van de partijen van

betalingsverplichtingen voor reeds geleverde prestaties.

Onder overmacht wordt verstaan elke van de wil van de Verkoper onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen ten

opzichte van de klant geheel of gedeeltelijk, al dan niet tijdelijk, wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen niet redelijkerwijze

kan worden verlangd. Zonder exhaustief te zijn, zal onder overmacht in ieder geval ook worden verstaan: oorlog, oorlogsgevaar, mobilisatie, onlusten,

overstroming, epidemie, pandemie stormschade, stremmingen in het vervoer, stagnatie in, respectievelijk beperking of stopzetting van de leveringen

door openbare nutsbedrijven, brand, machinebreuk en andere ongevallen, stakingen, uitsluitingen, in- en uitvoerverboden, optreden van

werknemersorganisaties, maatregelen van overheidswege, niet-levering door derden van producten aan de Verkoper.

Wanneer één van de partijen haar contractuele verplichtingen niet nakomt, heeft de andere partij het recht om, na ingebrekestelling, hetzij haar

verplichtingen op te schorten, hetzij de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, indien op de ingebrekestelling geen of geen

nuttig gevolg wordt gegeven binnen de 14 werkdagen. De partij die haar contractuele verplichtingen niet nakomt is gehouden een forfaitaire

schadevergoeding gelijk aan 30% van de (rest)waarde van de overeenkomst te vergoeden, meer de reeds uitgestane kosten en lasten, de reeds

uitgevoerde werken, samen met de reeds geleverde materialen en benodigdheden tenzij anders overeengekomen of indien de aard van de ontbinding

dit niet rechtvaardigt.

Artikel 9: Elektronische communicatie

Partijen komen overeen dat alle kennisgevingen, mededelingen en officiële correspondentie in het kader van deze overeenkomst geldig kunnen

worden verstuurd via e-mail naar de door elke partij opgegeven e-mailadressen.

Een e-mail wordt geacht geldig te zijn afgeleverd op de datum en het tijdstip van verzending, tenzij de afzender binnen 5 dagen na verzending een

bericht ontvangt dat de e-mail niet kon worden bezorgd.

Dit laat de mogelijkheid voor partijen om communicatie per aangetekende zending te versturen onverlet. De klant-consument behoudt het recht om

communicatie met Henvo op papier te ontvangen indien hij of zij dit uitdrukkelijk vraagt.

Artikel 10 – Toepasselijk recht en bevoegde rechters

10.1 Deze overeenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht, met uitsluiting van het Weens Koopverdrag.

10.2 Eventuele geschillen worden uitsluitend behandeld door de Rechtbank van Koophandel te Antwerpen, afdeling Tongeren dan wel de Rechtbank

van eerste aanleg Limburg, afdeling Tongeren, tenzij de Klant een consument is, in welk geval deze geschillen uitsluitend worden behandeld

door de rechtbanken van het arrondissement van de woonplaats van de consument

Artikel 11 – Verwerking van persoonsgegevens

De gegevens over de klant die verzameld worden bij bestellingen of het afsluiten van contracten worden gebruikt met volledige inachtneming van de

Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en

betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (de Algemene Verordening Gegevensbescherming) (“AVG”)

en conform ons privacybeleid dat te raadplegen is via onze website. De klant heeft het recht op inzage en rechtzetting van zijn persoonsgegevens.

De klant garandeert dat hij, evenals desgevallend zijn verwerkers en subverwerkers, de natuurlijke personen op de hoogte zal stellen van deze

algemene voorwaarden alvorens hun persoonsgegevens met Henvo te delen, en dat, wanneer dit wettelijk verplicht is, deze natuurlijke personen

daarvoor vooraf toestemming hebben gegeven.